Szkoła podstawowa w Siechnicach
- Lokalizacja
- Siechnice, Polska
- Rok
- 2014
- Status
- projekt konkursowy
- Powierzchnia
- 4 975 m²
- Klient
- Miasto Siechnice
- opis
- Budynek szkoły został zaprojektowany jako praca konkursowa na działce w Siechnicach na Dolnym Śląsku.Ideą projektu było rozdzielenie poszczególnych funkcji obiektu na trzy odrębne części: publiczną, sportową i rekreacyjno - dydaktyczną. Przed wejściem głównym do szkoły zaprojektowano plac wielofunkcyjny. Obszar północno-zachodni przeznaczono na infrastrukturę sportową; boiska, bieżnię i siłownię terenową. Są to obszary dostępne zarówno dla uczniów jak i mieszkańców.W tej części zlokalizowano też parking naziemny dla 60 samochodów (z możliwością ograniczenia dostępu). Obszar południowy, ze względu na najlepsze nasłonecznienie i doświetlenie, zajęła cześć dydaktyczna szkoły. Tu zaprojektowano tereny zielone szkoły: ogródki, place zabaw, ścieżki edukacyjne, dostępne tylko dla uczniów i pracowników szkoły.Taki podział pozwala racjonalnie rozmieścić wymagane programem funkcje i optymalnie wykorzystać specyfikę lokalizacji. W projekcie uwzględniono istniejącą zieleń i zadrzewienie tak, by planowana inwestycja wykorzystała jej walory. UKŁAD FUNKCJONALNY BUDYNKU Układ funkcjonalny szkoły dostosowuje się do przyjętego podziału działki. Budynek ma formę wieloramiennej bryły. Ramiona od strony północnej, ogólnodostępnej usytuowane są równolegle do ulicy tak, by lepiej wpisać się w okoliczną zabudowę i stworzyć pierzeję ulicy. Ramiona od strony południowej, od strony terenów zielonych, zaprojektowano tak, by sale dydaktyczne były możliwie najlepiej doświetlone, budynek od tej strony ma też charakter bardziej swobodny. Poszczególne ramiona dedykowane są odrębnym funkcjom: ramię wschodnie mieści blok administracyjny, gastronomiczny i techniczny, zachodnie – część sportową, północne – bibliotekę. Natomiast ramiona skierowane na południe pełnią funkcje dydaktyczne. Główne wejście do budynku zlokalizowano od strony ulicy Osiedlowej. Wycofano je nieco względem drogi, by stworzyć miejsce na plac o funkcji reprezentacyjnej. Budynek nadwiesza się nad wejściem tworząc zadaszenie.Strefa wejściowa połączona jest z holem głównym, w którym krzyżują się wszystkie układy komunikacyjne budynku. Hol ma być w założeniu wewnętrznym placem i szkolną agorą, zapewniając uczniom możliwość nieformalnych spotkań i ogólnej integracji. Jego centralną część zajmują szerokie amfiteatralne schody, połączone z miejscami do siedzenia. Wokół nich przewidziano atrakcyjne przestrzenie do aktywnego spędzania czasu wolnego. Wnętrze holu doświetlone jest przez niewielkie patio z częścią zieloną. W słoneczne dni patio może stanowić naturalne poszerzenie przestrzeni spotkań i wypoczynku.W bezpośrednim sąsiedztwie holu znajdują się toalety dla uczniów, na parterze dla klas 0‑3, na piętrze dla klas 4-6. Toalety są doświetlone światłem dziennym. Z holu dostępna jest również winda. Trzy z pięciu korytarzy krzyżujących się w holu prowadzą do skrzydeł lekcyjnych. W projekcie przyjęto, że docelowo wszystkie klasy młodsze 0-3 będą miały pomieszczenia zlokalizowane na parterze, a klasy 4-6 będą zajmować piętro pierwsze. Okna pasmowe i aranżacja sal lekcyjnych zapewniają uczniom optymalne oświetlenie do pracy. Korytarze prowadzące do sal lekcyjnych również doświetlone są światłem dziennym. Ich szerokość jest na tyle duża, że pozwala na umieszczenie szafek szatniowych bezpośrednio przy wejściach do sal, bez pogorszenia warunków ewakuacyjnych. Ramiona budynku mieszczące dwa piętra sal dydaktycznych zakończone są ewakuacyjnymi klatkami schodowymi. Na parterze od strony wschodniej do holu głównego przylega jadalnia połączona z kuchnią. Jadalnię pomyślano jako przestrzeń otwartą, ale oczywiście istnieje możliwość wewnętrznego wydzielenia jej z holu, co zaznaczono na rzucie linią przerwaną. Dostęp dla personelu i dostawy do kuchni przewidziano przez oddzielne wejście od strony wschodniej. Do kuchni przylega część techniczna, hydrofornia i przyłącze gazu na parterze, wentylatornia na piętrze.Blok świetlicowy również zaprojektowano na parterze, w bezpośrednim sąsiedztwie holu i wejścia głównego. Na pierwszym piętrze nad świetlicą i jadalnią znajduje się część administracyjna budynku, do której prowadzi jednobiegowa klatka schodowa przy jadalni. Takie umieszczenie świetlicy i administracji sprawia, że są łatwo dostępne dla osób z zewnątrz i zapobiegają mieszaniu się ich z uczniami oraz pozwalają na funkcjonowanie poza godzinami pracy szkoły. Aby zachęcić uczniów do częstego obcowania z książkami, bibliotekę z czytelnią zaprojektowano jako przeszklony pawilon przy głównym wejściu do budynku. Zgodnie z wymaganiami programu projekt zapewnia dostęp do biblioteki zarówno od wewnątrz, od strony szkoły, jak i od zewnątrz przez niezależne wejście.Podobnie rozwiązano dostęp do bloku sportowego, który stanowi północne skrzydło budynku. Zespoły szatniowe i sale gimnastyczne rozwiązano w taki sposób, by uczniowie mieli do nich łatwy dostęp, a jednocześnie, by istniała możliwość udostępnienia sal osobom trzecim bez konieczności otwierania szkoły.Z sali gimnastycznej zapewniono bezpośrednie połączenie z zewnętrzną infrastrukturą sportową; bieżnią, skocznią, boiskami i siłownią.